دولت الکترونیک

چهارشنبه 22 دی 1395 02:46 ب.ظ

 

دولت الکترونیک

  • دولت الکترونیک

    دولت الکترونیک موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه، دولت، شهروندان و کسب و کار می‌گردد

    با ظهور فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مراکز خدمات‌ رسانی به مشتریان نزدیکتر
    می‌شوند و افراد می‌توانند حتی از طریق رایانه‌های شخصی، خدمات خود را دریافت کنند.

    خدمات دولت الکترونیک:

    • خدمات دلالی الکترونیکی؛
    •  فرم های الکترونیکی؛
    • خدمات کاریابی الکترونیکی؛
    •  ارایه داده‌های آماری
      بر‌خط نظیر اطلاعات ترافیک و …؛
    • خدمات بازار و اجتماع
      الکترونیکی؛
    •  خدمات پلیس الکترونیکی؛
    • خدمات سیاستگذاری
      الکترونیکی؛
    •  رای‌گیری الکترونیکی،
    • خدمات پست الکترونیکی
      نظیر‌: ثبت شرکت، ازدواج، طلاق، تولد و مرگ.
    •  خدمات پرداخت بر‌خط
      نظیر: پرداخت مالیات، عوارض و صورت حساب آب، برق، گاز و غیره؛
    • خدمات یک بار مصرف
      دولتی؛
    •  خدمات مشاوره از راه
      دور؛

    موانع ایجاد دولت الکترونیک:

    • عدم حمایت مدیران
      ارشد سازمان‌ها.
    • ناتوانی در مرزبندی
      اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه.
    • هزینه‌های سنگین ایجاد،
      نگهداری و توسعه شبکه‌های اطلاع رسانی و پایگاه‌های اطلاعاتی.
    • فقدان یا کمبود نیروهای
      متخصص فناوری اطلاعات در برخی از کشورها.
    • مشکلات مرتبط با چگونگی
      حفاظت از اطلاعات شخصی افراد.
    • چگونگی تحلیل و مهندسی
      مجدد خدمات دولتی به منظور استفاده از دولت الکترونیک.
    • چگونگی دسترسی کلیه
      کاربران به دولت الکترونیک.
    • نحوه ارائه کلیه اطلاعات
      موردنیاز مشتریان.
    •  مسئله مرتبط با مواجه
      شدن با افرادی که کمتر با رایانه آشنا هستند.

    ساختار دولت الکترونیک:

    هدف دولت الکترونیکی توسعه و رشد فعالیت های برخط بوده که از طریق سه حوزه زیر
    میسر می گردد
    :

    • ارتباط دولت با شهروندان
    • ارتباط دولت با شرکت‌ها
    • ارتباط دولت با دولت

    در تمام حالات فوق رابطه‌ای دو سویه بین طرفین وجود دارد، “ارتباط دولت با
    شهروندان” برای تعامل و ارتباط دولتمردان با شهروندان استفاده شده، “ارتباط
    دولت با شرکت‌ها” برای ارتباط دولت با تجار و صنعتگران و “ارتباط دولت
    با دولت” تمام ارتباطات و تعاملات بین دولتمردان (درون کشوری و برون کشوری) را
    شامل می‌شود.

    اثرات دولت الکترونیک:

    به این معنا
    است که شهروندان با دولت در تعامل هستند و رابطه به شکل سنتی و یک طرفه نیست این
    رویکرد جدید سه پیامد دارد:

    ۱- اولین
    جز آن شامل گردآوری اطلاعات از جامعه جهت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری از یک طرف و مطلع
    ساختن عموم از تصمیمات از طرف دیگر می‌باشد.

    ۲- دومین
    جز آن استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تسهیل مشارکت و تبادل نظر
    عموم مردم در راستای سیاست­گذاری عمومی و تعیین اولویت­های استراتژیک در تصمیم
    گیری­های دولتی می‌باشد.

    ۳- سومین
    عنصر و پیشرفته‌ترین آن استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات جهت انتخاب
    نمایندگان سیاسی و فرایندهای مردم­ سالار می­باشد که همان دموکراسی الکترونیکی
    است.

    منبع

    مشخصات

    • منبع: مهندس امین باطنی

برچسب ها: دولت ، الکترونیک ،